
Brumpie news zaw 8
25 juni 2026
Foto: Remco Fisher
Met het begin van de 8e ZAW is de helft van deze 14 competitiewedstrijden achter de rug. Voor de zomerstop zijn er nog twee te gaan op 30 juni en 7 juli, en 11 augustus beginnen we dan aan de reeks van de laatste vier.
Op de haven begroeten sommige deelnemers elkaar met ontbloot bovenlijf. Het is een licht lopend Noordoosten windje dat vanavond zowel de verkoeling als de voortstuwing verzorgt.
Het is om meerdere redenen zaak om aan boord in vertraagde beweging, taken aan te pakken. Het scheelt lichaamsvocht en de boot houdt beter snelheid als je gewicht behoedzaam verplaatst. De meeste deelnemers zien het voordeel om aan de OLM-kant te starten.
In de lichte wind ervaren de zwaardere schepen onder de deelnemers de meeste hinder van snellere schepen. Ze hebben geen of nauwelijks verweer tegen de verstoorde wind die passerende, snellere schepen achterlaten. Soms kun je dan maar beter niet al te verdedigend varen; dan is de hinder ook het snelst weer verdwenen. Zo kan je een ‘eigen wedstrijd’ varen in plaats van ‘de wedstrijd van een ander’ door niet voortdurend te loeven en weer mee te vallen. Op die manier hinder je een snellere boot wel, maar verbeter je de eigen totale gevaren tijd zelden. En dat is waar het bij SW-varen na tijdcorrectie om draait. Lastiger is de tactiek wanneer je met een langzamere boot bijna even hard vaart als een snellere boot, dan moet je wel actief opzoek naar vrije wind.
Naranja laat twee bemanningsleden die hebben afgezegd op de wal. De schipper verwonderd zich over de afmelding met dit fraaie weer. Ze starten zonder spinaker in de verstoorde wind die Witte Paard achter zich laat. Het is een uitgelezen kans voor de schipper om in de beperking zijn meesterschap te tonen. Eén lange klap over bakboord vindt hij meer dan genoeg om een heel kruisrak te varen en Naranja verschijnt als tweede in de uitslagenlijst.
Vorige week verwijderde het Dehlya-team remmend fonteinkruid. Deze week voelt de boot bij het uitvaren opnieuw zwaar aan. Onderweg naar het wedstrijdveld neemt de bemanning zekerheidshalve een duik en zo komt er alsnog een grote bos waterfauna boven. Dat lucht het onderwaterschip op en scheelt genoeg snelheid om, nog zonder spinnaker, een loefduel met de Beluga aan te gaan, maar die is daar niet voor te porren. Dan maar een protest en achterlangs varen, zo is te zien dat ze haar straf van een rondje draaien niet neemt. Ruime wind loopt Dehlya lekker en benut prive vlaagjes goed, de schepen zonder spinaker zijn in het nadeel. Ondertussen houdt ze een koers aan via een route met voldoende diepte om meeliftgrage planten te vermijden. Spijtoptant Beluga neemt vlak voor de finish alsnog haar strafrondje, maar het comité besluit dat de regels zo niet bedoeld zijn met een DSQ tot gevolg.
Vanaf het begin was de L’Eau-Pair ingeschreven, maar ze verschijnt pas deze wedstrijd voor het eerst, totaal onverwacht, aan de startlijn. Ze weet deze wedstrijd als eerste te finishen en de 8e ZAW editie SW-B ook op gecorrigeerde tijd te winnen.
Sjik is niet als eerste weg in de SW-A maar stuurt kort na de start op met haar intens blauwe gennaker grommend richting vrije wind. Met indrukwekkende versnelling schiet ze uit het deelnemersveld om de voorsprong alleen nog maar verder uit te bouwen. Zeemeeuw doet haar uiterste best om Wammes voor te blijven maar komt snelheid tekort en moet haar voor laten gaan.
De Brumpie bemanning voorziet windafname en vaart op naar de Sport-F om daar af te korten. Met een kort draai om de Sport-F zwiept in de SW-A Sjik als eerste over de lijn, op grote afstand gevolgd door Wammes, Zeemeeuw en No Excuses.
We worden beloond met een prachtige zonsondergang. Ondanks de afgekorte baan lukt het de zwaardere boten niet om de wedstrijd op tijd uit te varen. Aangekomen in de haven valt de wind helemaal weg met als effect een gevoel van een warme klamme deken. Zelfs op het terras van ’t clubhuis voelt men nog nauwelijks verkoeling, en dat valt met alle warme contacten extra op.
Foto: Colette Schapendonk
Naschrift; Tijdens de prijsuitreiking is er nog aandacht voor twee zaken. De eerste is de ‘Huizer WSV-pet’ verloting die deze week op het hoofd van de Beluga schipper mee gaat. De tweede is dat twee boten elkaar hebben geraakt. Het lijkt erop dat in het heetst van de strijd wordt vergeten dat we varen voor het plezier en om de eer. Als schipper heb je de plicht een aanvaring te voorkomen. Zowel bij boeirondingen als bij andere voorrangsituaties. Wijk uit en protesteer als je meent dat je bent benadeeld door de actie van een ander. Was jij degen die de fout maakte, draai dan, zo snel dat veilig mogelijk is, een strafrondje. Nam iemand zijn straf niet, dan meld je jouw protest bij ons wedstrijdcomité. Houd de boten heel! Veel deelnemers gebruiken hun schip niet alleen voor wedstrijden, maar ook om weekendjes weg of ermee op vakantie te gaan.




